Gazeta Podatkowa nr 101 (2184) z dnia 16.12.2024
Wpłata do PPK, gdy pracownik otrzymał tylko świadczenie niepieniężne
Pracodawca odprowadza wpłaty do PPK. Pracownik otrzymał świadczenie niepieniężne, którego wartość podlega składkom na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W tym okresie rozliczeniowym nie otrzymał żadnego wynagrodzenia. Czy w takiej sytuacji należy naliczyć i odprowadzić wpłaty do PPK?
Wpłaty do PPK nalicza i odprowadza się od wynagrodzenia. Ustawa o PPK (Dz. U. z 2024 r. poz. 427) definiuje wynagrodzenie jako podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uczestnika PPK, o której mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497 ze zm.), bez stosowania ograniczenia określonego w art. 19 ust. 1 tej ustawy, czyli bez stosowania ograniczenia dotyczącego przekroczenia 30-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, a także z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskiwany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:
- wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także
- przychodów wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia MPiPS w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 728 ze zm.).
Zatem wartość świadczenia niepieniężnego, które nie jest wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowi przychód ze stosunku pracy, który wlicza się do wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i od tak ustalonej podstawy należy wyliczyć wpłaty do PPK. W przypadku gdy w danym miesiącu uczestnik PPK poza świadczeniem niepieniężnym nie uzyskuje innego wynagrodzenia, pracodawca jest zobowiązany do naliczenia i dokonania wpłat do PPK, ale tylko tych finansowanych przez siebie. Natomiast nie odprowadzi wpłat leżących po stronie pracownika, bowiem nie ma możliwości ich pobrania z uwagi na fakt, że pracownik nie otrzymał wynagrodzenia.
Przykład Pracownik odprowadza wpłaty do PPK. Pracodawca finansuje mu pakiet medyczny. Uczestnik PPK przez cały miesiąc przebywał na urlopie bezpłatnym i w tym okresie nie otrzymał żadnych wypłat pieniężnych. Zatem pracodawca wpłatę do PPK finansowaną przez siebie naliczy i odprowadzi od wartości pakietu medycznego. Natomiast nie zostanie odprowadzona wpłata finansowana przez pracownika. |
www.KalkulatoryWynagrodzen.com.pl:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KalkulatoryPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
15.01.2025 (środa)
20.01.2025 (poniedziałek)
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|